Remarketing: hogere conversie of geïrriteerde klant?


Geplaatst in Featured, Marketing | Tags: , , | Geen reacties

Mycom NASRemarketing is het plaatsen van gerichte advertenties op een willekeurige website. De inhoud van die advertenties is identiek aan een selectie van producten die iemand in bijvoorbeeld een webshop heeft bekeken, soms nog aangevuld met andere interessante producten. Het is een heel persoonlijke manier van adverteren en kan klanten over de streep trekken om over te gaan tot aankoop. Afgelopen week viel het me opeens op hoe dat in de praktijk kan uitpakken.

Van de week was ik even op de site van Mycom om te kijken naar een NAS. Ik ben me wat aan het oriënteren op de mogelijkheden die er zijn voor het opslaan van alle data in mijn netwerk thuis en wilde derhalve ook zien welke producten daarvoor bij Mycom te koop zijn. Op hun site heb ik slechts enkele modellen bekeken, waarbij ik vooral geïnteresseerd ben in de verschillen qua specificaties en prijs.

Na op de site van Mycom te zijn geweest, ging ik naar Telegraaf.nl. Wat ik daar vervolgens zag deed wel even mijn wenkbrauwen fronsen. Op de site stonden meerdere, prominente banners van Mycom met daarop aanbiedingen van dezelfde NAS-sen als ik juist daarvoor op de site van Mycom had bekeken. Hetzelfde deed zich voor op de site van de nu.nl, alleen waren daar minder banners te zien.

Telegraaf remarketing banners van Mycom Nu.nl remarketing banners van Mycom

Dit is allemaal natuurlijk heel goed om de verkopen een boost te geven, maar ik ben van mening dat het ook tegen de adverteerder kan werken. Als het er te dik bovenop ligt, kunnen klanten het gevoel krijgen dat ze gevolgd worden. Dat gebeurt online uiteraard al langer, maar het was nooit zo zichtbaar. Nu komt het wat agressief over en kan het zelfs leiden tot een boycot van de webwinkel.

Volgens mij is het dus belangrijk om een aantal richtlijnen in acht te nemen bij het inrichten van een remarketing campagne:

  • Pas het met beleid toe. Gebruik het niet op elke site om te voorkomen dat je prospects bombardeert met dezelfde advertenties.
  • Zorg dat advertenties niet op te veel sites voor dezelfde doelgroep staan. Een goede spreiding van de advertenties over verschillende sites voor andere doelgroepen, zorgt voor meer onbewuste beïnvloeding. Anders zien ze dezelfde advertenties van producten waar iemand naar heeft gekeken voortdurend terug komen en kan dat als opdringerig worden ervaren.
  • Beperk de periode waarin een advertentie wordt getoond. Bijvoorbeeld tot een week of twee weken na het initiële bezoek. Na enkele weken is er mogelijk geen directe relatie meer tussen het product dat ooit is bekeken en de advertentie die daarvan wordt getoond. Wellicht heeft de klant in de tussentijd het product al gekocht. Dit is uiteraard sterk afhankelijk van het soort product of dienst dat wordt aangeboden.
  • Meet wat de conversie is met remarketing en vergelijk dit met de conversie zonder remarketing. Door goed te volgen wat de CTR en conversie is op de specifieke banners kun je de strategie voor bepaalde producten aanpassen. Zeker als je veel verschillende producten en/of diensten aanbiedt, kan de optimale remarketing strategie verschillen per product. Bijvoorbeeld op andere sites adverteren, andere gerelateerde producten tonen, de frequentie wijzigen of de periode aanpassen.

Het slim inzetten van remarketing kan zeker een positief effect hebben op je CTR en conversie. En door je te houden aan enkele remarketing richtlijnen, kun je je sales verbeteren zonder dat klanten zich tegen je keren.

Door op 2 juni 2011

Deel dit artikel met anderen